Cambiu climáticu


(El Fielato, esta selmana)


Ye verdá lo que dicen dalgunos: siempres hebo cambiu climáticu, el clima va camudando dende los orixes d’esti planeta nel que vivimos. Ye verdá, sí. Puede que parte de los cambios que tamos viendo seyan evolución natural del nuesu ecosistema pero l’aceleración de les coses ye llamativa. Ye posible que lo que llamamos “efectu ivernaderu”, con mala definición, seya natural, pero, por un principiu de prudencia, tenemos que tar sollertes. Sabemos yá que l’actividá humana, el nuesu modelu productivu, ye l’ellementu fundamental d’esa aceleración del cambiu.

Nun ye de nuevo, anque agora ye más brutal. Les tablines d’Asurbanipal, que son del 612 enantes de Cristo, más o menos, yá mos cuenten cómo una seca de sesenta años acabó col imperiu asiriu, el más grande del Asia antigua dempués de la Babilonia de Nabucodonosor. La falta d’augua acabara con aquel imperiu guerreru, dicen qu’el más potente de la historia enantes de Roma.

Pero ye que tamién l’imperiu romanu sucumbiera por un cambiu climáticu, una pequeña glaciación. Los estudios más recientes falen de que los xérmenes asociaos a la baxada les temperaturas foran muncho más mortíferos pa los romanos que les incursiones de los bárbaros xermánicos y asiáticos. Con un imperiu mui urbanizáu, 75 miyones de persones, la peste bubónica diezmara, más que diezmara, a la población. Esa pequeña glaciación y la erupción volcánica del Etna y del Vesubiu, acabaron col clima mediterrániu de la dómina. Nel imperiu sobrovivieran los de les provincies atlántiques, los ástures ente ellos.

Más alló l’Atlánticu, no que güei ye Guatemala, Hondures, El Salvador, Belice ya’l sur de Méxicu, dalgo asemeyao pasara nel sieclu IX, no que se conoz como períodu final de la cultura maya clásica. Tamos falando de seyes sieclos enantes de la llegada de los europeos. Una seca de décades acabó col maíz y col augua potable. Los mayes, que vivíen de la viesca seca en sociedaes urbanes, tuvieron que marchar haza la viesca húmida en asociaciones tribales. Por eso los españoles tuvieron ventaxa na conquista.

Vamos venir más al presente. Napoleón abandonó Rusia en 1812 por varios motivos pero ún fora porque n’ochobre, contra toa predicción, l’iviernu adelantró y Kutosov ya los sos cosacos masacraron a los franceses. Esa mesma seronda los pintores holandeses dexaron cuadros de xente patinando nes canales d’Amsterdam, cosa impensable. Ye más, na primavera de 1811 el mariscal Ney escribe que tien munchos problemes pa dominar Asturies, la “nación irreductible” (asina diz el so asistente), porque hai más de mediu metru ñeve nos pasos del oriente, cosa que confirma Leclerc cuando fala de Payares y Dupont cuando fala de Ventana.

Y agora, que tóo ta peor, que sabemos más, que tenemos más tecnoloxía, ¿cómo ye posible qu’haiga políticos que digan que nun pasa nada?

Entradas populares de este blog

"Las corridas de Gijón fueron un intento de atraer al rey"

"El problema d'Asturies ye'l propiu d'una sociedá ayenada"

Agora'l tren de la bruxa Cremallera